Googles sökmotor är en av våra viktigaste informationskällor genom tiderna – idag används Google dagligen av över 1 miljard människor för att hitta information och svar på diverse frågor och funderingar.
Googles sökmotor är användaranpassad på många olika sätt. Förutom att sökmotorn är snabb fyller den på de luckor som du inte skriver, känner igen skrivfel och är programmerad till att koppla ihop andras sökningar och svar med din fråga, så att du får så relevant information som möjligt.
För att söka på bibliotek i Stockholm, räcker det med att skriva in orden ”bibliotek stockholm” – trots en meningsuppbyggnad som inte är korrekt kommer Google koppla dig till alla bibliotek i Stockholm med adresser, öppettider och eventuella artiklar och annan relevant information som kan intressera dig.
Google vet allt om dig och din samtid. Den samlar all statistik, som i sig kan vara ett oerhört intressant dokument om våra samhällen och dess individer. Vad är viktigt för oss? Vad vill vi veta? Vad ägnar vi vår tid åt? Google vet allt det här genom att samla på sig data om våra mobil- och internetvanor.
Google lanserade Google Shopping redan år 2002 och numera har det blivit en självklar e-handelsplattform. Under 2020 lanserade Google även en ny webbapp, kallad Shoploop som en del av Google Shopping. Det är en app som låter konsumenterna handla genom vad de kallar för videoshopping, ett interaktivt sätt att handla på med hjälp av videorecension. Tjänsten prövas till en början i USA och det är inte helt självklart hur svenska företag kommer att anamma denna e-handelsplattform där aktörer som till exempel Vendre är väletablerade sedan länge. Just Vendre har e-handelssystem med flera betalningslösningar för e-handel. Med Vendres e-handelsplattform är det enkelt att hantera Google Shopping och SEO.
Det finns mycket som avgör vilken placering en hemsida hamnar på i Googles sökresultat och när det väl kommer till kritan så handlar det om SEO (sökmotoroptimering), det vill säga det arbete som görs på en sida för att den ska falla både besökaren och Google i smaken.